Skip to main content
SPIROS DIAMANTIDIS BIOFEEDBACK ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

ΒΙΟΑΝΑΔΡΑΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

ΒΙΟΑΝΑΔΡΑΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Μαθησιακές δυσκολίες, υπερκινητικότητα, ελλειμματική προσοχή. Είναι έννοιες που αρχίζουν να περιστρέφονται γύρω από το μυαλό πολλών γονέων αλλά και εκπαιδευτικών εν όψη της έναρξης των σχολείων. Το μεγάλο εύρος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οφείλονται στις μαθησιακές δυσκολίες, έχει ως αποτέλεσμα τη χαμηλή απόδοση τους στο σχολείο, τη μείωση της αυτοπεποίθησής τους, την άσχημη ψυχολογία τους, την περιθωριοποίησή τους από τα άλλα παιδιά και τη γενικότερη αποστασιοποίησή τους από τα μαθησιακά δρώμενα, καθώς δυσκολεύονται αισθητά να συμμετάσχουν εύρυθμα σε όλα αυτά.

Ο όρος “μαθησιακές δυσκολίες” χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα σύνολο διαταραχών που μειώνουν την ικανότητα ενός ατόμου να επικοινωνήσει ή να μάθει. Πρόκειται για ένα πολυσυλλεκτικό όρο που μπορεί να αναφέρεται σε πολύ διαφορετικές συνθήκες, όπως: δυσκολίες αντίληψης , εγκεφαλικές δυσλειτουργίες, αυτισμό, δυσλεξία, αναπτυξιακή αφασία κ.α. Από τον ορισμό τους αντιλαμβανόμαστε τόσο την πληθώρα των διαταραχών όσο και τις δυσκολίες που αυτές μπορούν να επιφέρουν στο άτομο. Ωστόσο, πέρα από τις δυσκολίες που το παιδί συναντά στο χώρο του σχολείου, μία μαθησιακή διαταραχή είναι ικανή εάν δεν αντιμετωπιστεί ορθά να το ταλαιπωρεί για όλη του τη ζωή. Οι ψυχολογικές δε επιπτώσεις είναι σαφώς πολλές καθώς το άτομο μαθαίνει να ζει υπό την κυριαρχία μίας διαταραχής που δεν το αφήνει να μελετήσει, να κατανοήσει, να γράψει καλλιγραφικά, να επεξεργασθεί αφηρημένες έννοιες, να εκφραστεί καλύτερα και φυσικά να νιώσει όπως τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του. Σκεφτείτε πόσο μειονεκτικά μπορεί να νιώθει το παιδί εκείνο που είναι υποχρεωμένο να υπόκειται σε διαφορετικό τρόπο αξιολόγησης από τα άλλα παιδιά κατά την περίοδο εξετάσεων. Όμως σήμερα έχουμε μια σημαντική βοήθεια σε όλα τα ανωτέρω προβλήματα των μαθητών με τη ΒΙΟΑΝΑΔΡΑΣΗ (Βiofeedback).

Η βιοανάδραση, ιατρική μέθοδος της νευροφυσιολογίας, αποτελεί ένα σημαντικό όπλο ενίσχυσης των μαθητών, καθώς μέσω πολύ απλών ασκήσεων μπορεί να εξασκήσει τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου και να οδηγήσει στη συντονισμένη λειτουργία τους. Η έλλειψη συντονισμού των δύο ημισφαιρίων είναι εκείνη που ευθύνεται για τη δυσκολία κατανόησης ενός μαθήματος, την κακή απόδοση στην ορθογραφία, την δυσκολία στην ανάλυση και την αποστήθιση κειμένων καθώς και για την διάσπαση προσοχής που παρατηρείται συχνά στους μαθητές. Εστιάζοντας στη σημασία της ισορροπίας των 2 ημισφαιρίων, του αριστερού και του δεξιού δηλαδή, η βιοανάδραση έρχεται για να δώσει μία ιδιαίτερα υποστηρικτική λύση για το παιδί. Η μέθοδος φυσικά είναι εντελώς ακίνδυνη, καθαρά εκπαιδευτική και δραστικά ωφέλιμη για τα παιδιά που συχνά αντιλαμβάνονται το βιοαναδρασικό μηχάνημα σαν ένα ευχάριστο παιγνίδι και μία δημιουργική διαδικασία βάζοντας συχνά ως στόχο την όλο και καλύτερη απόδοσή τους.

Το παιδί μέσω της βιοαναδρασικής λειτουργίας απεγκλωβίζει δεξιότητες και λειτουργίες που σε πρώτο χρόνο μπορεί να μην γνώριζε πως είχε, λειτουργεί πιο συνειδητά και πάνω από όλα αρχίζει να αντιλαμβάνεται τον εαυτό του καλύτερα.  Η ιατρική επιστήμη της νευροφυσιολογίας έχει αναπτύξει τη δυνατότητα του ανθρώπου να μάθει και να ελέγχει τις λειτουργίες που υπάγονται στο αυτόνομο νευρικό του σύστημα, αρκεί να λαμβάνει άμεση και ακριβή πληροφόρηση σχετικά με τη συγκεκριμένη λειτουργία που επιθυμεί να ελέγξει.

Εκεί ακριβώς βασίζεται η βιοανάδραση. Με τη χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών μηχανημάτων τα οποία δίνουν στο άτομο κάθε στιγμή άμεση πληροφόρηση για μία συγκεκριμένη φυσιολογική του λειτουργία η οποία βρίσκεται υπό τον έλεγχο του αυτόνομου νευρικού συστήματος, το βοηθά να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει στον οργανισμό του, κάτι που μέχρι εκείνη τη στιγμή δε μπορούσε να αντιληφθεί. Είναι ικανή όχι μόνο να αποφορτίσει μέσα από τις μεθόδους της το άτομο ψυχοδιανοητικά, αλλά και να το βοηθήσει να αντιμετωπίσει ασθένειες ή προβληματικές καταστάσεις που επηρεάζουν την καθημερινότητά του. Μερικές από τις πιο συχνές είναι το στρες, οι διαταραχές ύπνου, οι πονοκέφαλοι, οι ημικρανίες, το άγχος, οι φοβίες, η μελαγχολία, η κατάθλιψη και η πολυφαγία. Τα παιδιά μέσω του συγκεκριμένου ηλεκτρονικού «καθρέφτη» λαμβάνουν οπτικοακουστικά ερεθίσματα με σκοπό τον συντονισμό και την εκγύμναση των δύο ημισφαιρίων. Αυτά εν συνεχεία τα ενισχύουν όχι μόνο στον τομέα της επικοινωνίας αλλά και στη σχολική τους πρόοδο. Με τον ίδιο τρόπο κατευθύνει και συντονίζει τον ενήλικα που έχει άγχος, φόβο ή στρες και επιθυμεί να αντιμετωπίσει τη δύσκολη σημερινή πραγματικότητα με μεγαλύτερη δύναμη και ισορροπία.

Ο εγκέφαλός μας είναι εξαιρετικά εύπλαστος και έχει απεριόριστες μαθησιακές ικανότητες. Με τα 300 περίπου δισεκατομμύρια κύτταρά του (νευρώνες) και τα 10 τρις συνάψεων μεταξύ των νευρώνων, είναι ο τελειότερος υπολογιστής που έχει ποτέ υπάρξει. Η απόδοσή του καθορίζεται από το πόσο αρμονικά λειτουργεί και είναι σε θέση πλέον να βελτιώνεται στο μέγιστο μέσω της βιοανάδρασης. 

H Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συστήνει την Βιοανάδραση ως θεραπεία εκλογής (επιπέδου 2) για τα παιδιά με Διάσπαση Προσοχής και υπερκινητικότητα. Η σύσταση δημοσιεύεται στο έντυπο της Ακαδημίας Παιδιατρικής και βασίζεται σε τεκμηριωμένα στοιχεία.